ဒိ႒ သုတ ကိုေတာ့သိပါသည္၊ မုတ ဆိုတာက ဘာအနက္သေဘာလဲဲ
ဒကာ။ ။ ျမတ္စြာဘုရား အာရံုေျခာက္ပါး ေဟာၾကားတဲ့အခါ တခ်ိဳ႕ေနရာ၌ ဒိ႒, သုတ, မုတ, ၀ိညာတ, အာရံု ဟုေဟာထားပါသည္၊ ထိုေလးပါးတို႔တြင္ ဒိ႒, ျမင္အာရံု၊ သုတ, ၾကားအာရံု၊ ၀ိညာတ, သိအာရံု တို႔ကေတာ့ ထင္ရွားပါတယ္။
ဂႏၶ,ရသ,ေဖာ႒ဗၺ အာရံုေတြကိုေတာ့ မုတနဲ႔ ေဟာၾကားထားပါတယ္၊ မုတ-ဆိုတာက ဘာကို ေဟာလို႔ ဘာအနက္ သေဘာရွိပါသလဲ ဆရာေတာ္၊ တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္းနဲ႔ ရွင္းျပပါဦး ဘုရား။
(၁) အသမၸတၱ - မလာမေရာက္တဲ့ သေဘာနဲ႔ ကိစၥျပီးမႈအာရံု
(၂) သမၸတၱ - လာေရာက္တဲ့သေဘာနဲ႔ ကိစၥျပီးမႈ အာရံု လို႔ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားရွိတယ္။
စကၡဳ-မ်က္စိ၊ ေသာတ-နားနဲ႔ စပ္တဲ့ ဒိ႒, အဆင္းျမင္အာရံု၊ သုတ-အသံၾကားအာရံု တို႔က မလာမေရာက္တဲ့သေဘာနဲ႔ ကိစၥျပီးႏိုင္လို႔ သူတို႔ႏွစ္ပါးကို ဒိ႒-ျမင္အာရံု၊ သုတ-ၾကားအာရံု လို႔ ေဟာၾကားေတာ္မူတယ္။
ဂႏၶ-အနံ႔အာရံု၊ ရသ-အရသာအာရံု၊ ေဖာ႒ဗၺ-ထိသိအာရံု၊ အဲဒီသံုးပါးတို႔ကေတာ့ လာေရာက္ ေတြ႔အပ္ေသာ သေဘာကေလးေၾကာင့္ ဒီသံုးပါးအေပါင္းကို မုတ ရုပ္လို႔ ေဟာၾကားေတာ္မူတယ္။
ဆိုလိုရင္းက။ ။ ဂႏၶာရံု, ရသာရံု, ေဖာ႒ဗၺာရံုတို႔ကို (ဃာန-ႏွာေခါင္း၊ ဇိ၀ွာ-လွ်ာ၊ ကာယ-ကိုယ္အၾကည္ရွိရာဌာနသို႔) လာေရာက္ေတြ႔အပ္ေသာ အာရံုမ်ိဳးျဖစ္၍ မုတ ဟူေသာ နာမည္တခုတည္းနဲ႔ ေဟာဆိုေတာ္မူျခင္းျဖစ္တယ္၊ ကဲ….ရွင္းရဲ႕လား၊ ဒါထက္တိုက်ဥ္းလို႔ေတာ့ မရေတာ့ဘူးဘဲ။
ဒကာ။ ။ အသမၸတၱ- မလာေရာက္ပံုနဲ႔၊ သမၸတၱ- လာေရာက္ေတြ႔ပံု ဆိုတာကေလး ရွင္းျပပါဦးဆရာေတာ္၊ က်ဥ္းက်ဥ္းေပါ့ဘုရား။
ဆရာ။ ။ အသမၸတၱ- မလာေရာက္ပံု ဆိုတာကေတာ့ ရူပါရံု-အဆင္းက မ်က္စိဆီကိုလာရင္ ဒကာၾကီးမ်က္စိဟာ ပိတ္ကာျပီး သြားမွာေပါ့၊ ဘယ္ျမင္ရေတာ့မွာလဲ၊ သဒၵါရံု- အသံကလည္း နားဆီလာရင္ (အေျမာက္ပစ္တဲ့ အသံၾကီးဆိုပါေတာ့) နားပင္းကာ နားအံုပါ ကြဲသြားမွာေပါ့၊ အဲဒါ အသမၸတၱ အာရံုလို႔ေခၚတယ္၊ ဒိ႒နဲ႔ သုတပဲ၊ အဲဒါအက်ဥ္းဆံုးပဲ၊ သူတို႔က မ်က္စိနဲ႔ နားရွိရာကို မေရာက္လာဘဲနဲ႔ ျမင္ျခင္းကိစၥ, ၾကားျခင္းကိစၥ ျပီးတယ္တဲ့၊ အဘိဓမၼာသေဘာတရားက ခက္တယ္, နက္တယ္, ဉာဏ္လမ္းပဲ။
သမၸတၱအာရံု လာေရာက္ပံုဆိုတာက ဂႏၶာရံု- အနံ႔ဟာ ေ၀ါေယာ- ေလဓာတ္နဲ႔ ႏွာေခါင္းေခၚတဲ့ ဃာနပသာဒရုပ္ရွိရာကို လာတယ္၊ အနံ႔ကို လက္နဲ႔တို႔ျပီး နမ္းရႉတာဟာ ထင္ရွားပါတယ္၊ အရသာကိုလည္း လွ်ာေပၚေရာက္ေအာင္ ယူေဆာင္ ပို႔သြင္းေပးရတာပဲဟာ ထင္ရွားပါတယ္၊ ေဖာ႒ဗၺာရံုဟာလည္း ကိုယ္ကာယပသာဒ ရွိရာကို လာထိေတြ႔တာပဲ၊ ရွင္းျပီလား၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီ သမၸတၱရုပ္သံုးပါးကို မုတလို႔ေဟာဆိုတာပဲ၊ ႏွာေခါင္း, လွ်ာ, ကိုယ္ရွိရာကို လာေရာက္ေတြ႔ထိတတ္တဲ့ ရုပ္ျဖစ္လို႔ မုတ ေခၚတယ္။
ဒကာ။ ။ ရွင္းသင့္သေလာက္ေတာ့ ရွင္းပါျပီဆရာေတာ္၊ အဘိဓမၼာသေဘာတရားက ခက္ခဲ နက္နဲတာကိုး။
ဆရာ။ ။ အင္း…အဘိဓမၼာဆိုတာ ပရမတ္တရားေတြျဖစ္တယ္၊ သေဘာကေလးမွ်ကိုသာ ယူရတာျဖစ္လို႔ ဉာဏ္အလုပ္မ်ိဳးပဲ၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ဉာဏ္နဲ႔ၾကံဆျပီးယူတတ္ရင္ မခက္ခဲပါဘူးေလ၊ ၾကံစည္ ေတြးဆၾကည့္ေပါ့၊ ထင္ထင္ရွားရွားနဲ႔ သိသြားပါလိမ့္မယ္။
No comments:
Post a Comment